Saturday 13 October 2012

Tips Menghadapi PMR Matematik 2012

Assalamualaikum dan Salam Pagi.... Alamak tertidor plak..... smlm (12-Oct-12) dok ber"FB" dengan anak saudara frenz tentang peksa subjek Matematik Isnin ni...... Kat bawah ni jadual peksa PMR Matematik 2012.. Apa yang Imah leh cakapkan "all t best" , "think smart".... (last minute options)

08:10 pagi — 09:25
pagi 50/1 - Mathematics - Kertas 1 - 1jam 15minit - Objektif Aneka Pilihan

10:40 pagi — 12:25
tengah hari 50/2 - Mathematics - Kertas 2 - 1jam 45minit - Subjektif
(Calon yang mengambil kertas soalan Mathematics Kertas 2 hendaklah membawa peralatan geometri. Calon tidak dibenarkan menggunakan kalkulator.)


Imah nak kata pandai tu tak laa.... tp style Imah, kebanyakkan pelajar yg mengatakan matematik ni susah sebab mereka tidak mendapat teknik atau konsep yang betul dalam dunia matematik. Tidak kisah laa matematik d ajar dalam bahasa inggeris atau malaysia... The main point here, know t concept.
          Okay contohnya, kenapa budak yang tercicir dalam subjek matematik, jika suruh dikira duit mereka paling pandai?? Kenapa?? Kerana mereka memahami konsep duit...
          Cuba kita pegi "market" atau pasar malam, kebanyakkan penjual2 di sana adalah backgroud yang tercicir dalam subjek matematik (bukan smua) tetapi kenapa mereka hebat dalam dunia perniagaan?? Kerana mereka memahami konsep!!
        Sebenarnya, Imah amat terkilan kerana tidak dberi kesempatan untuk mengajar Matematik walaupun Imah mempunyai Ijazah Pendidikan (Matematik), KPM tidak menyenaraikan graduan dari IPTS (Unitar)... :(
         Back to t point, untuk saat2 akhir ber"perang" dengan paper mathematics adalah;


  •  Paper 1 (Objective) - Kebanyakkan pelajar tdk cukup masa (low ability student)
  1. Kenali tahap diri sendiri - Baca soalan, jika rasa diri mampu selesaikn teruskan, jika tidak bulat pada nombor soalan. JANGAN sekali memikirkan untuk menyelesaikan satu soalan lebih dari 7minit!! ini akan memudaratkan soalan2 yang lain.
  2. Analisis Jenis Soalan - Memang laa tak sempat, ini secara automatik laa..... Terdapat 3 jenis iaitu kacang, sederhana dan sukar.. utk pengetahuan anda, hanya 10% dan kurang soalan Matematik jenis sukar (high ability question). Sebab tu, pelajar2 pandai (high ability student) mereka mmng score bila mendapati soalan susah berada pada tahap rendah... (adooiii pening dah kaaa)... 
    •  Maka, soalan kacang berada di tahap 10% atau lebih... (tgk laa kalu lembaga peperiksaan malaysia baik hati nak buat soalan senang n kacang tumbuk) 
    • Oleh itu, cuba sedaya upaya untuk menjawab dengan sempurna untuk soalan kacang/senang (low ability question).
    3.  Ulangi soalan yang sederhana (moderate) dan jika ada masa cuba selesaikan soalan sukar. Imah tak suruh "tembak" naaa..... tp gunakan otak untuk tembak... iaitu dalam keadaaan sedar... bukan tutup mata.. JANGAN sekali2 bawak dadu...(itu dolo kot)

  •  Paper 2 (Subjective) - Part ni lagi laaa (low ability student)
  1. Baca semua soalan sepintas lalu - Pilih 4-6 soalan yang ANDA yakin boleh jawab dan yakin boleh betul semua. Focus pada soalan ini. 
  2. Jika ada masa - habiskan soalan2 lain yang sedehana dulu dan akhir yang sukar.
  3. Jangan sesekali TINGGAL KOSONG pada jawapan anda kerana pemeriksa tidak akan membantu memberi markah kesian.  Untuk pengetahuan pelajar, teknik menulis maklumat juga ada markah.  Contoh ;






>>>>>>> Jangan JERAT diri anda pada keadaaan yang sukar <<<<<<<
>>>>>>> Jangan dok pikir matematik SUSAh <<<<<<<
>>>>>>> Berjuang dolo, Jangan mengalah <<<<<<<
>>>>>>> Jangan pikir JAngan <<<<<<<


Banyak sumber2 anda boleh cari sama ada on9 atau kat kedai buku... Antaranya Seminar Superstudy Motivasi, Pelajar Superstar , Smart Study dan banyak lagi...